De internationaal gehanteerde definitie is als volgt: “Arbeidshygiëne is de discipline van het herkennen, evalueren en beheersen van gevaren voor de gezondheid in de werkomgeving met als doel de bescherming van de gezondheid en het welzijn van de werknemers en de gemeenschap in het algemeen.”
Arbeidshygiëne is de zorg voor een gezonde werkomgeving.
In de werkomgeving kan men hinderlijke en schadelijke omgevingsfactoren onderscheiden. Ze kunnen enerzijds het comfort van de werknemer en anderzijds zijn gezondheid beïnvloeden.
Vb. – hinderlijke omgevingsfactoren kunnen zijn achtergrondgeluid en het binnenklimaat in kantoren.
Schadelijke omgevingsfactoren kunnen veroorzaakt worden door chemische, fysische of biologische stoffen. Over al deze omgevingsfactoren kan door, in Nederland een Arbodienst, en in België een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) een advies – een ‘risicoanalyse’ – gegeven worden, eventueel aangevuld met metingen of een opleiding.
Voorbeelden van onderdelen van een risicoanalyse:
- Risicoanalyse chemische agentia
- Metingen
- Geluidsonderzoek
- Klimaatstudie
- Asbestinventarisatie
- Legionellabeheersplan
- Opleidingen
Deze risicoanalyse vormt in Nederland een aanvulling op de wettelijk verplichte RI&E.
In Nederland vormt arbeidshygiëne, naast veiligheidskunde, arbeid- en organisatiekunde en de bedrijfsgezondheidszorg een van de kerndeskundigheidsgebieden van arbodiensten.
Wat is een arbeidshygiënist?
Arbeidshygiënist (m/v) is een professionals die zich bezig houdt met het beschermen van de gezondheid van de mensen op de werkplek door het toepassen van de principes van de arbeidshygiëne.
De arbeidshygiënist is een schakel tussen de organisatie en de vele deskundigen die zich bezighouden met arbeidsomstandigheden. De arbozorg is zijn werkterrein, de bescherming van werknemers zijn doel.